Reply To: Bani in sport

Home Forums Miscelaneous Diverse / Miscelaneous Bani in sport Reply To: Bani in sport

#81834
adi
Member

http://www.capital.ro/articol/cat-de-adanc-taie-criza-din-bugetele-echipelor-din-liga-i-116769.html

Cât de adânc taie criza din bugetele echipelor din Liga I

Autor: Ana-Maria Smădeanu, Razvan Zamfir, Oana Anton
Publicat: 18 Februarie 2009

Mişcarea începutului de an în fotbal pare a fi intrarea lui Ionuţ Negoiţă în acţionariatul FC Rapid. Cum va arăta Liga I într-un an în care patronii par preocupaţi mai degrabă să vândă decât să cumpere jucători?

«Negocierile cu Gheor­­ghe Copos sunt par­­­tea se­­cun­dară a problemei. Mai important este să mă clarific eu asupra a ceea ce cumpăr», declară, pentru Capital, Io­­nuţ Negoiţă (foto), cel care, împreună cu fratele său Robert, deţine hotelurile Rin şi Confort din Capitală. Actualul fi­nanţator al Rapidului, Gheorghe Copos, mai are câ­­teva chestiuni de lămurit în relaţia cu Fathi Taher, care susţine că a investit aproximativ opt milioane de euro în jucători şi alte 2-2,5 milioane de euro în stadion. Mai mult, clubul din Giuleşti riscă pierderea licenţei dacă până la sfârşitul lunii martie nu-şi plăteşte datoriile la stat, de peste două milioane de euro. „Sper să semnăm destul de repede; un consilier pe probleme de fotbal mi-a spus că toată povestea asta ar putea dura minimum trei luni. Nu vreau să grăbesc lucrurile şi să-mi asum riscuri inutile“, spune Ionuţ Negoiţă.

Dacă va prelua Rapidul, rivalul Dinamo va pierde un sponsor important, Rin Grand Hotel, care a contribuit la susţinerea echipei din Ştefan cel Mare cu aproximativ 500.000 de euro pe an. Ionuţ Negoiţă consideră că, în urma discuţiilor avute cu mai marii clubului, Rapidul este al său în proporţie de 80% şi afirmă că va aloca un buget anual de opt-zece milioane de euro pentru susţinerea formaţiunii giuleştene. Negoiţă nu este chiar un novice în fotbal: finanţează deja două cluburi de ligi inferioare, ba chiar a încercat să intre în acţionariatul Petrolul Ploieşti, însă a abandonat tranzacţia în favoarea provocării mult mai mari reprezentată de Rapid.

Cine are bani ia Cupa

Problemele financiare cu care se confruntă Rapidul nu sunt singulare în Liga I. În primul rând, bugetele sponsorilor s-au redus semnificativ, iar în unele cazuri au apărut şi renunţări ale unor nume importante, printre care se numără bănci cu expunere tradiţională pe stadioane. Bugetul total al Ligii I, la început de sezon 2008/2009, depăşea 120 de milioane de euro. Iuliu Mureşan, preşedintele CFR Cluj, spune cu îngrijorare că „2009 va fi un an mult mai sărac pentru campionatul intern şi pentru fotbal, în general, întrucât unii sponsori se retrag, alţii îşi refac calculele şi preferă să investească mai puţin în publicitate“.

Şi totuşi, echipa sa, cu care a câştigat Campionatul, va beneficia de un buget de 15 milioane de euro. Pe aceeaşi sumă şi-a construit planurile pentru acest an şi Steaua lui Gigi Becali, formaţiune care în pauza de iarnă nu a efectuat niciun transfer, după plecarea lui Mirel Rădoi. Puternic lovit în buzunare de criza imobiliară, patronul Gigi Becali este mult mai strâns la pungă, dovadă recentul anunţ conform căruia nu are de gând să cheltuie mai mult de 400.000 de euro pentru achiziții.

Deşi au fost penalizaţi cu şase puncte, acţionarii Poli Timişoara se arată relaxaţi când vine vorba de bani. Bugetul clubului înseamnă 7,5 milioane de euro, fără banii de transferuri, care urcă suma la 11-12 milioane de euro. Banii provin din partea acţionarilor, la care se adaugă contribuţia autorităţilor locale, plus veniturile din drepturile de televizare, din vânzarea de bilete şi contribuţia sponsorilor: BKP, Pepsi şi Lotto. „Bugetul nostru este bine consolidat şi sezonul acesta suntem acoperiţi. Slavă Domnului, niciun sponsor nu s-a retras“, afirmă, cu satisfacţie, Marian Iancu, patronul clubului.

Surprizele acestui campionat, Uni­­rea Urziceni şi Universitatea Cra­­­­iova, mizează şi ele pe bugete in­teresante. Spre exemplu, formaţiunea patronată de omul de afaceri Dumitru Bucşaru, Unirea Urziceni, contează pe aproximativ şase milioane de euro, din care circa un milion reprezintă contribuţia sponsorului principal al echipei, grupul Alexandrion.

La rândul lui, patronul Universităţii Craiova, Adrian Mititelu, vorbeşte de un buget de 5,5 milioane de euro, obiectivul său fiind de a aduce echipa pelocul trei la finele campionatului. „Avem acoperite până acum trei milioane de euro, dintre care două milioane din drepturile de televizare a meciurilor. Alte 400.000 – 500.000 de euro sunt bani veniţi din reclamele de la stadion şi încă circa 300.000 de euro reprezintă vânzările de bilete“, socoteşte Mititelu. El spune că deşi a avut discuţii cu câţiva potenţiali sponsori majori, aceştia nu au oferit mai mult de 700.000 de euro, în vreme ce pretenţiile clubului sunt de minimum un milion de euro anual.

Criza loveşte dur Oţelul Galaţi, echipă finanţată masiv de combinatul siderurgic din oraş. Potrivit lui Marius Stan, managerul general al clubului, Arcelor Mittal nu a semnat încă contractul de sponsorizare al echipei, iar relaţia financiară cu primăria se află şi ea sub semnul întrebării. În sezonul trecut, echipa de pe malul Dunării a avut un buget de 4,5 milioane de euro.

Cum bugetele sunt deja subţiate de retragerea unor sponsori, speranţele se leagă de drepturile de televizare. Suma de 102 milioane de euro plătită de consorţiul Antena 1-RCS a relansat competiţia pentru primele locuri în campionat. Miza oscilează între 3,5 milioane de euro, pentru campioană, şi aproape un milion de euro, pentru echipele din subsolul clasamentului. Participarea în Cupele Europene este o altă miză grea. Însă mai e mult până departe.

Cei mai mulţi sponsori aleg CFR Cluj

CFR CLUJ Contractele de sponsorizare şi cele de publicitate ale clubului se ridică la circa şapte milioane de euro în 2009. Principalii sponsori sunt mărcile Energobit, Sigma Towers şi Domo. În luna ianuarie a acestui an, formaţia clujeană a semnat un contract de sponsorizare pentru un an cu operatorul de telefonie mobilă Cosmote.

STEAUA Citifinancial alocă pentru sponsorizarea echipei din Ghencea aproximativ 1,3 milioane de euro pentru un sezon.

DINAMO Rin Grand Hotel a alocat sponsorizării echipei Dinamo suma de aproximativ 500.000 de euro. Printre alţi sponsori importanţi ai „câinilor roşii“ se numără Orange, Carrefour şi Elmec.

RAPID Gruparea giuleşteană a pierdut, recent, cel mai important sponsor al său, banca portugheză Millennium, însemnând un contract estimat la circa un milion de euro.