Reply To: Bani in sport

Home Forums Miscelaneous Diverse / Miscelaneous Bani in sport Reply To: Bani in sport

#81862
adi
Member

http://www.zf.ro/eveniment/de-ce-roiesc-antreprenorii-in-jurul-fotbalului-un-business-de-numai-175-mil-euro-pentru-ce-se-bat-patronii-cum-comentati-4213712/

De ce roiesc antreprenorii in jurul fotbalului, un business de numai 175 mil. euro. Pentru ce se bat patronii?

Directia Nationala Anticoruptie a demarat operatiunea anti-blat in cel mai scump Campionat de Fotbal din Romania de pana acum, in care se invart 175 de milioane de euro, potrivit estimarilor ProSport.
Cel mai mare buget de pana acum se datoreaza sumei record platite de Antena 1 si RCS&RDS pentru drepturile de televizare a meciurilor, de 30 milioane de euro, de 4-5 ori mai mult decat s-a platit in editia precedenta.
Investitiile patronilor de cluburi din Liga I in 2008-2009 sunt estimate la 90-95 mil. euro, cele mai mari bugete, intre 10-25 milioane de euro fiecare, apartinand echipelor din primele cinci pozitii in clasament.
Businessul din Campionatul de Fotbal este comparabil, ca valoare, cu piete precum detergentii sau ciocolata.
Cei mari mari antreprenori romani si-au legat in ultimele doua decenii numele de fotbal, fie ca au devenit actionari ai unor cluburi din Liga I, a-II-a sau chiar a III-a, fie ca s-au aliat cu Federatia Romana de Fotbal sau cu unele cluburi in contracte de sponsorizare.
Insa cu toate ca cei mai multi au businessul in sange, antreprenorii care sunt patroni de cluburi spun ca nu profitul este motivatia principala a investitiilor lor in fotbal.
Ce urmaresc oamenii de afaceri activi in fotbal?
“Am intrat in fotbal in anul 2002 nu pentru imagine si nici pentru a avea un acces mai usor la vreo functie politica, ci pentru ca mi-am dorit ca Vasluiul sa iasa din zona gri in care se afla, pentru ca nu iesea in evidenta”, spune Adrian Porumboiu, patronul clubului FC Vaslui si al grupului de firme Rahova Agro Pan din acelasi judet.
Profitul vine odata cu performanta jucatorilor clubului, sustin atat patronii de cluburi, cat si comentatorii sportivi.
“Cei care nu prind Euro League sigur merg pe pierdere”, afirma Porumboiu.
El sustine ca pana acum nu a avut profit din fotbal, insa nu exclude posibilitatea de a inregistra profit in urmatorii ani daca clubul va realiza transferuri importante.
Porumboiu estimeaza investitiile sale in FC Vaslui la peste 10 mil. euro in campionatul actual.
„Banii pe care ii da UEFA pentru participarea in competitiile intercluburi, nu sunt de neglijat: 5,4 mil. euro pentru echipele care ajung in grupele Ligii Campionilor si 3 mil. euro pentru cele care se califica in grupele Euro League”, explica Dan Filoti, redactorul-sef al Pro Sport.
„La aceste sume se mai pot adauga sume importante in functie de punctele pe care le mai pot obtine, dar si vanzari de bilete, plus cota jucatorilor care creste si ea in functie de performanta. Deci investind la echipe care joaca an de an in cupele europene, sunt sanse mult mai mari sa iti recuperezi din bani si in timp sa faci profit”, adauga el.
Pe lista actionarilor sau a proprietarilor de cluburi de fotbal din Liga 1 se mai regasesc nume precum Gigi Becali (Steaua), George Copos (Rapid), Cristi Borcea (Dinamo), Nicolae Badea (Dinamo), Vasile Turcu (Dinamo), Ioan Niculae (FC Brasov), Marian Iancu (Poli Timisoara), Adrian Mititelu (Universitatea Craiova), Arpad Paskany (CFR Cluj), Dumitru Bucsaru (Unirea Urziceni), Gheorghe Bosanceanu (Farul Constanta), Cornel si Ilie Penescu (FC Arges), toti avand afaceri de zeci sau sute de milioane de euro, in special in imobiliare.
„Oamenii de afaceri care intra in fotbal se incadreaza in doua situatii: cei care sunt pa­sionati de fotbal de dinainte de a deveni afaceristi si vor sa-si decline reusita antrepreno­riala intr-o zona a nostalgiei lor si ceilalti, care au auzit ca fotbalul e mai bun chiar decat un offshore. Nu doar ca-ti optimi­zeaza impozitele, ci te si ajuta sa faci bani cu margine uriasa, plus o injectie cu imagine”, afirma Catalin Tolontan, redactorul-sef al Gazetei Sporturilor.
„In Romania, cluburile de fotbal nu au strategii de marketing, de imagine bine puse la punct, pentru ca aici cluburile de fotbal nu sunt gandite ca un business. In afara, situatia este alta – vezi cazul lui Real Madrid care este listat la bursa”, spune Adinel Tudor, senior partner al companiei de consultanta pe marketing Trout & Partners.
DNA a intrat in afacerile din fotbal in urma cu 2-3 ani, cand a fost deschis dosarul transferurilor. Penescu este primul patron de club retinut pentru acuzatii de mituire a arbitrilor.
Vor afecta retinerile sau arestarile unor patroni de cluburi de fotbal parteneriatele acestora cu marii sponsori ai Campionatului? „Bugetele de sponsorizari in fotbal oricum sunt mai mici anul acesta, din cauza crizei. Eu nu cred ca vor fi sponsori care isi vor rezilia contractele cu aceste cluburi doar pentru ca finantatorii lor au fost retinuti de Politie”, spune Adinel Tudor.
Pro Sport estimeaza veniturile din sponsorizari si contracte comerciale la 20 mil. euro.
Printre cei mai importanti sponsori din editia actuala a Campionatului de Fotbal se numara Pepsi, InBev, Dacia, Procter & Gamble sau Samsung.
Printre antreprenorii locali care au sponsorizat pana acum cluburi de fotbal sau meciuri din Liga I de Fotbal se numara fratii Ioan si Viorel Micula, proprietarii grupului European Drinks, Iulian Dascalu, proprietarul centrelor comerciale Iulius Mall, sau Dan Ostahie, patronul Altex.

De unde vin banii

* investitiile patronilor de cluburi – 90-95 mil. euro
* drepturi de televizare a meciurilor – 30 mil. euro
* sponsori si contracte comerciale – 20 mil. euro
* banii de la UEFA – 19,5 mil. euro
* panotaj – 7-8 mil. euro
* vanzarile de bilete si abonamente – 8-9 mil. euro

Sursa: estimari ProSport